نگاه اختصاصی فیلم تو مووی به فیلم تاثیرگذار جوکر
جوکر خواکین فینیکس به نمادی تاثیرگذار از رنجکشیدههای امروزی تبدیل شد.
«جوکر» (Joker) جدیدترین محصول کمپانی برادران وارنر و دنیای سینمایی دیسی است که با استقبال جمعیت کثیری از منتقدان و علاقمندان همراه بوده و توانسته با بودجهای کم فروش جهانی خود را از مرز ۱ میلیارد دلار عبور دهد. برنده شیر طلایی امسال تاد فیلیپس، خواکین فینیکس را به عنوان جوکر جدید سینما برگزیده و ستارگان دیگری از جمله رابرت دنیرو، زازی بیتس، فرانسیس کانروی و برت کولن را در خود جای داده است. «جوکر» زندگی آرتور فلک جوان را به تصویر میکشد؛ مردی که به نوعی بیماری روانی مبتلا است و بیاختیار میخندد. دلقکی که در یک شکرت کوچک کار میکند و رویایش تبدیل شدن به یک کمدین مشهور است گرچه فقر و بیماریاش مانعی برای رسیدن به اهدافش به حساب میآید و مشکلات جدیدی را در این مسیر برایش ایجاد میکند. داستان در دهه ۸۰ میلادی به وقوع میپیوندد. تاد فیلیپس ما را با اثری جدید همراه میکند. شاید از نظر شما هیث لجر، مارک همیل و جک نیکلسون برترین جوکرهای تاریخ سینما باشند اما جوکر جدید با هرچیزی که تا به امروز دیدهاید متفاوت است. زمانی که اسم کارکتر جوکر میآید، هرج و مرج را در ذهن تداعی میکند اما در این فیلم جوکر ارمغانآور هرج و مرج نیست. این شخصیت نمایندهای از مردم فرومایه و فقیر جامعه است که به دنبال قهرمانشان هستند؛ قهرمانی که آنها را از این وضعیت نجات دهد و روزمرگی خستهکنندشان را تغییر دهد. جامعه بهتصویر کشیده شده یک جامعه چند طبقهای است که در آن دلقکها مسخره میشوند و ثروتمندان با افکار و اعمالشان بر زندگی مردم تاثیر میگذارند. در این جامعه اگر پول نداشته باشی، آشغال محسوب میشوی. جوکر ایجادکننده هرج و مرج نیست؛ هرج و مرج قبل از او به وجود آمده. وی تنها جرقهای است بر آشوب درونی مردم و آشغالهایی که به خار چشمان طبقات ثروتمند جامعه تبدیل میشود.
در مقایسه با «شوالیه تاریکی» نولان، فضای گاتهام تیره و تار تر از همیشه است. نولان گاتهام را آرمان شهری نشان داده که با وجود جرمهایش، قهرمانی به نام بتمن دارد. حتی جرایم گاتهام نولان توسط گروههای خلافکار انجام میشود اما در این فیلم گاتهام اسیر خودش شده است، اسیر مردمانی که گاتهام را بدهکار میدانند. این اثر جوکر را قهرمان داستان معرفی نمیکند، تنها انگشت اتهام را از رویش بر میدارد و نشان میدهد که افرادی مثل بروس وین نیز در این بازی نقش دارند. جوکر پس از ارتکاب قتل اولش به دستشویی میرود. سکانسی که زاده ذهن خلاق خواکین فینیکس بوده و بعدها به فیلم اضافه شد. در این صحنه جوکر شروع به رقصیدن میکند. اینجاست که میفهمیم آرتور دیگر فرار نمیکند، بلکه با تفنگ به سراغ مشکلاتش میرود و پس از سالها آشوب درونی به آرامش میرسد. کارکتر جوکر در این فیلم میداند که قرار نیست با کمدین شدن یا هرچیزی به بخشی از طبقه بالای جامعه تبدیل شود. وی میداند راهی برایش باقی نمانده و به ناچار باید ثروتمندان جامعه را پایین بکشد؛ آنقدر پایین که بتوانند زندگی آرتور و مردمان مانند او را درک کنند.
خواکین فینیکس تکستاره این فیلم است و این را مدیون هویت جوکر است. در دورانی که همه از جوکر جرد لتو ناامید شده بودند، خواکین پا به عرصه میگذارد و نشان میدهد که جوکر هنوز هم درخشان است. در کنار فینیکس و داستان زیبای فیلم، کارگردانی تاد فیلپیس نیز شایستگی ستایش دارد. زوماین و زوماوتهای به جا و مناسب فیلیپس و کادربندی زیبایش در کنار بازی درخشان فینیکس صحنههایی را برای ما به ارمغان میآورد که تا مدتها از یاد نخواهیم برد. تاد فیلیپس با رنگآمیزی چشمنوازش اتمسفر سنگین و عجیبی از فیلم را ایجاد کرد که نه تنها منتقدان بلکه برای تمام مخاطبان ملموس و قابل درک بود. «جوکر» نشان میدهد که در آن شرایط نابسامان گاتهام، چارهای به جز ایجاد شخصیتی شرور نیست. این فیلم از آن طرف تیکهای به دنیای امروزی نیز میزند و مشکلات فیلم را به جامعه و مردم حال نیز ربط میدهد. «جوکر» فیلمی کمنظیر است و به ما ثابت میکند که دیسی همچنان پتانسیل لازم را دارد. شاید با خلق این اثر برادران وارنر به این نتیجه برسند که به جای تقلید از دنیای مارول، باید دنیا و داستانهای خودش را به شکلی نوین به مخاطبانش ارائه دهد. نظر شما درباره این فیلم چیست؟ به نظر شما این فیلم شانس زیادی در مراسم اسکار امسال خواهد داشت؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.
نویسنده و منتقد: مانی شکیبایی
پیشنهادات سایت:
برای باخبر شدن از آخرین اخبار سایت و سینمای جهان ، به کانال تلگرام فیلم تو مووی بپیوندید.